Kaart- en Kwartetspel

Kaart- en Kwartetspel Herindeling 2011 – € 26,00

Dit unieke Kaart- en Kwartetspel is door de Heemkundekring Maasdorpen in de gemeente Lith uitgegeven ter gelegenheid van de gemeentelijke herindeling van de gemeenten Lith met de gemeente Oss per 1 januari 2011.

In het jaar voorafgaand aan deze herindeling is op initiatief en onder leiding van onze Heemkundekring met ca. 50 personen uit diverse instanties gewerkt om informatie en foto’s te verzamelen. Uiteindelijk is het gelukt om 365 wetenswaardigheden (‘weetjes’) over de beide gemeentes bij elkaar te krijgen.

Van deze wetenwaardigheden zijn zeven stokken speelkaarten gemaakt met informatie over alle dorpen. Door het kwartetspel te spelen, leert men elkaar beter kennen.

Deze zeven bijzondere mooie maar vooral unieke heemkundige stokken speelkaarten belichten de historische aspecten van de kernen:

-Gemeente Oss in 2011

-Gemeente Oss

-Regio Oss: dit zijn de gemeente Berghem, Megen, Haren en Macharen en Ravenstein
die door een eerdere herindeling bij de gemeente Oss zijn gekomen
-Gemeente Lith: en de gemeenten die door een eerdere herindeling bij de gemeente Lith zijn gekomen, te weten:
-Alem, Maren en Kessel en ‘t Wild (alleen Alem is in 1958 bij de gemeente Maasdriel gevoegd)
Lithoijen
-Oijen en Teeffelen

13 categorieën, ieder met 4 wetenswaardigheden.

We associeerden de speelkaarten bij de volgende categorieën:
-de Aas voor geschiedenis;
-de Koning voor herindeling;
-de Vrouw voor monumenten en kunst;
-de Boer voor opgravingen en vondsten;
-de 10 voor natuur;
-de 9 voor water;
-de 8 voor religie;
-de 7 voor onderwijs;
-de 6 voor wereldoorlog 1940 – 1945;
-de 5 voor werkgelegenheid;
-de 4 voor ambachten;
-de 3 voor verenigingen;
-de 2 voor recreatie en toerisme.

Wat dit Kaart- en Kwartetspel zo uniek maakt is dat het de eerste keer is dat er voor een gemeentelijke herindeling een kaartspel is gemaakt. Ook is het uniek dat de tekens van de kaarten (harten, ruiten, schoppen en klaveren) voor de eerste keer gebruikt zijn om er mee te kunnen kwartetten.
Een woord van dank voor de geweldige samenwerking om deze speelkaarten te kunnen realiseren, gaat uit naar: de gemeente Lith, de gemeente Oss, het Brabants Historisch Informatie Centrum te ’s-Hertogenbosch, het Stadsarchief Oss, diverse verenigingen in de gemeente Lith en Oss en leden van onze Heemkundekring.
Onze dank gaat in het bijzonder uit naar Henk Buijks, Paul Spanjaard, Hans Diks, Jelle van Hemert, Bert Wiegmans, Rikie de Vries- van Erp, Theo Schulz, Barbara van Tuijl- van Kessel en Frans en Carla Heeren. Zonder hun inzet was dit niet mogelijk geweest.
De bedenker en coördinator van deze unieke kaart- en kwartetspeelkaarten (met bijbehorende quiz) is Barbara van Tuijl- van Kessel. Het ontwerp was in handen van Frans Heeren, en de eindredactie lag in handen van Carla Heeren.
© Heemkundekring Maasdorpen in de gemeente Lith en Frans Heeren.

Aan de hand van alle weetjes op de kaarten ontwierp Barbara van Tuijl – van Kessel na afloop van de grote geschiedenisquiz in december 2010 – een quizkist, waarmee verenigingen en andere gezelschappen zelf de quiz kunnen spelen en zo op een speelse manier kennis kunnen maken met de lokale en regionale geschiedenis. Voordeel van het huren van de quizkist  (€ 7,50 voor veertien dagen) is dat het kaart- en kwartetspel met een fikse korting van € 6,00 kan worden aangeschaft via het secretariaat.

Totstandkoming van het kaart- en kwartetspel

Ruim 50 mensen werkten mee aan de totstandkoming van een indrukwekkend Kaart- en Kwartetspel waarmee je ook een quiz kunt spelen. Zeven stokken zijn het maar liefst. Ze werden samengebracht in een prachtige geschenkdoos die werd voorzien van de logo’s en karakteristieken van de gemeente Lith en de gemeente Oss. Daaronder werd het symbool voor verbinding geplaatst: twee ringen.

We schrijven dan ook december 2010, de maand voordat de gemeente Lith bij de gemeente Oss werd gevoegd (1 januari 2011).  Maandenlang is er aan het verzamelen van de informatie voor deze 365 wetenswaardigheden gewerkt door zowel professionals als vrijwilligers. Dankzij hen rolde er in december 2010 een prachtig collectorsitem van de persen: de hierboven omschreven geschenkdoos met zeven stokken speelkaarten. Hierop staan feiten en afbeeldingen van de geschiedenis van beide gemeenten en van de plaatsen binnen deze gemeenten.
Men kan met dit kaartspel niet alleen kaarten maar ook kwartetten. De Azen hebben bijvoorbeeld betrekking op Geschiedenis, de tienen op Natuur, de vieren op Ambachten, om er maar eens een paar te noemen. Maar dat is nog niet alles: op elke kaart staat een geschiedkundig ‘weetje’, waardoor je ze ook kunt gebruiken om thuis te Trivianten of om er je eigen quiz mee te maken.
Wij als Heemkundekring hebben de quiz al uitgeprobeerd. Aan de hand van de kaarten werden er vragen met multiplechoice antwoorden geformuleerd. In elke woonkern werd een quizavond gespeeld die uiteindelijk leidde tot de grote finale in december 2010. Daar werd de hoogste onderscheiding van de gemeente Oss (het kromgebogen zwaard in de vorm van een speld) als hoofdprijs uitgereikt door burgemeester Herman Klitsie van Oss aan de winnaar van deze finale: Gerard Ulijn.
Na het afsluiten van de quizdagen ontwierp projectleider Barbara van Tuijl een quizkist waarmee scholen, verenigingen en andere gezelschappen hun eigen quiz kunnen organiseren. Dat kan een grote quiz zijn maar ook een quiz die bijvoorbeeld uitsluitend over één dorp of over één onderwerp gaat. Hét bewijs dat geschiedenis en heemkunde ook op een speelse manier beleefd kunnen worden. En (nog leuker) er blijft altijd wel wat feitenkennis hangen! Iets voor een reünie, een familiedag, een jubileum of uw eigen evenement? Het spel en de mappen zijn te leen, voor € 7,50. U heeft dan twee weken de beschikking over de quizkist.
De quizkist is te huur via ons secretariaat.