Lezing 27 mei 2024

Nadere informatie over de lezing van Henk Hoefnagel over de wandelgids Oijen en Teeffelen en over ruilverkavelingen, volgt binnenkort.

Voor uw agenda hieronder de data voor de komende lezingen in 2024:
30 september (filmavond door Leo Bongers en Leo de Blank),
28 oktober (Jos Cuijpers, over zijn boek over Lith) en
9 december (Wouter van Teeffelen, over de Scheurheuvel).
De excursie per bus naar De Posbank, Zeist en Kasteel De Haar vindt plaats op 20 mei 2024.
De Monumentendagen 2024 zijn op 14 en 15 september a.s.

Van Erfgoedlokaal “Haren ons dorp”

Het is vrijdag 12 september 2008, als Zr. Johanna Bogers, voormalig moeder overste van Klooster Bethlem te Haren, ‘Erfgoedlokaal Haren ons dorp’ officieel opent.
De aftrap begint met de éérste tentoonstelling: ‘Religieus Erfgoed’.
In 2023 jaar vierde het Erfgoedlokaal het kristallen jubileum. Met ‘Samen Pres(en)teren we Meer’ behaalde men het 15-jarig bestaansrecht. In de afgelopen jaren is elke tentoonstelling tot stand gekomen dankzij de samenwerking van velen. Zij hebben hun bruikleenspullen ter beschikking gesteld en hebben zo bijgedragen aan het succes.

Met deze nieuwe (28e) tentoonstelling bracht het Erfgoedlokaal iets unieks. Namelijk de
alleréérste samenwerkingstentoonstelling van verschillende Heemkundekringen in de regio.
Het was een unieke kans om naast de presentatie van Erfgoedlokaal Haren ons dorp, ook de presentaties te zien van: Heemkundewerkgroep Vladerack (Geffen), Heemkundekring Berchs-Heem (Berghem), Heemkundekring Land van Ravenstein (Ravenstein), Heemkundekring Zeeland (Zeeland), Heemkundekring Megen, Haren en Macharen (Megen), Heemkundekring Maasdorpen Lith en Heemkundekring Nistelvorst (Nistelrode). Daarnaast waren ook Stadsarchief Oss, Stichting De Werkende Mens (Oss), Historische Geografie Brabant; afdeling Noord-Oost, Stichting Archeologie Maasland (Oss) en Poëzie Podium Oss van de partij.
Wie door de tentoonstelling liep, genoot van een regioreis ‘terug in de tijd’, verteld door de
verschillende deelnemende heemkundekringen en aanverwante verenigingen. Allen vertelden zij hun eigen verhaal over de geschiedenis van de streek waarin ze wonen, werken en leven. Foto’s aan de wand en filmbeelden in onze huiskamer, voorzagen deze tentoonstelling van een extra dimensie. Met ‘Samen Pres(en)teren we Meer’ creëerde het Erfgoedlokaal tevens een doorverwijzing naar de thuisbasis van elke deelnemende club.

‘Samen Pres(en)teren we Meer’ was geopend op zondag 5 november, 3 december 2023, 7 januari, 4 februari, 3 maart en 7 april 2024.
Het Erfgoedlokaal is gehuisvest in de voormalige kloosterboerderij gelegen links naast het gebouwencomplex van Klooster Bethlehem aan het Kerkplein te Haren. Gele bewegwijzeringborden in het dorp wijzen de weg naar Klooster Bethlehem.
Openingstijden: elke éérste zondag van de maand van 11:00 – 15:00 uur. Bezoek in groepsverband buiten de gebruikelijke openingstijden uitsluitend op afspraak! Zie voor verdere informatie de website: www.harenonsdorp.nl
Entree: € 2,00 per persoon/ Vrienden van het Erfgoedlokaal en kinderen onder de 12 jaar hebben gratis toegang.

Ook Heemkundekring Maasdorpen Lith nam deel aan deze tentoonstelling.

Erfgoedlokaal Haren ons dorp’ is een stichting die zich met een groep enthousiaste vrijwilligers inzet voor het behoud van het cultureel historisch Erfgoed van Haren en haar directe omgeving. Naast het aanbieden van tentoonstellingen en educatieve
vormgeving houdt het Erfgoedlokaal zich ook bezig met Heemkunde. De eigen collectie bestaat uit een groot aantal gebruiksvoorwerpen, foto’s en historisch archiefmateriaal. Het Erfgoedlokaal levert met zijn activiteiten een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid van het dorp Haren en haar directe omgeving.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
J. Arts
Groote Woordstraat 5,
5368 AH – Haren (Noord Brabant)
T: 0412 – 462592 / 06 – 20430094
E: s.arts@planet.nl