Open Monumentendag 2023

Thema 2023: Levend Erfgoed

Open Monumentendagen Lith op 9 en 10 september 2023

Open Monumentendagen

Op 9 en 10 september 2023 neemt onze Heemkundekring in MFA De Snoeck deel aan de Open Monumentendagen.

Op 9 september wordt de nieuwe wandelgids van Lith ‘Op pad in Lith’ gepresenteerd en wordt het eerste exemplaar aan wethouder Sidney van den Bergh van de gemeente Oss uitgereikt.
In deze wandelgids zijn 3 routes opgenomen die zijn voorzien van QR-codes. Deze QR-codes kunt u scannen uit de gids maar, als u de wandeling zelf loopt, zijn er ook tegels te vinden die u kunt scannen. Tijdens de Open Monumentendagen kunt u onder leiding van gidsen deze wandelingen lopen. Deze wandelingen vertrekken vanuit MFA De Snoeck, Marktplein 24 in Lith.
Open zijn:
– In Lith: o.a. de kerk, museumboot De Schokker, molen Zeldenrust en de Lithse Paden kunnen worden bewandeld. In MFA de Snoeck zijn stands van deelnemende verenigingen ingericht. Er is een fototentoonstelling met foto’s van Theo Schulz die in alle dorpen van onze Heemkundekring gemaakt zijn. Op zondag 10 september zal Arnold Romeijnders weer aanwezig zijn om uitleg te geven over stamboomonderzoeken;
– In Lithoijen: de H. Remigiuskerk en het museum; het Oude Raadhuis, en het Notenboomgaardje. Op 10 september 2023 geeft Huub van Cruchten van Glas in lood Studio Oss in de H. Remigiuskerk uitleg over glas-in-lood en brandschildering;
– In Maren-Kessel: de pastorie in Kessel.

Wandelgids ‘Op pad in Lith’ is , in de reeks van vier wandelboekjes, het derde boekje.
In 2024 volgt het vierde en laatste wandelboekje over Oijen en Teeffelen.

Wandeling ‘Op pad in Lith’ met QR-codes
Prachtig boekje met historische wandelingen
Met dit derde boekje gaat Heemkundekring Maasdorpen Lith onverstoord verder met het herontdekken en het opnieuw op de kaart zetten van de dorpen langs de Maas van de voormalige gemeente Lith. Dit keer zijn de dorpspaden in Lith aan de beurt. Dit gebied wordt ook al steeds vaker ontdekt door inwoners van omliggende steden en door toeristen die de route langs de Zuiderwaterlinie volgen.
De Heemkundekring is bijzonder trots op het eindresultaat van dit boekje. Elk punt wordt uitvoerig toegelicht en is voorzien van foto- of kaartmateriaal. Of is te beluisteren via de QR-codes.
Lithse monumenten en de Lithse paden zijn te bewonderen onder begeleiding van gidsen van onze Heemkundekring. Het is mogelijk om met een gids in groepen door het dorp, over de Lithse paden, langs de monumenten te wandelen.
Na de uitleg in MFA De Snoeck vertrekken de belangstellenden, in groepjes van tien, met een gids naar de Lithse Molen. De molenaar toont de statige bergmolen Zeldenrust en laat hem draaien. Aan de kinderen wordt getoond dat je meel kunt malen zonder gebruik te maken van stoom en machines en dat je van meel heel lekkere dingen kunt bakken (vorig jaar was dit een groot succes). Vanaf de molen gaat de gids met de groep naar museumboot ‘De Schokker’ in de Maas. Daar wordt uitgelegd hoe de Maasvissers vroeger op zo’n schokker woonden, waar ze visten en hoe de vis gevangen werd. Ook wordt getoond dat zo’n schokker vroeger geen motor had en dat gevaren werd met de wind in de zeilen. Met beeldmateriaal wordt een en ander verder uitgelegd. Langs het Jaagpad gaat men daarna via het Dijckpad en het Schuurkerkpad naar de prachtige Lithse Sint Lambertuskerk. Hier kan men de toren beklimmen en er wordt een rondleiding door de kerk gegeven. Tot slot leidt de gids de groep weer terug naar MFA De Snoeck

Tentoonstelling
In MFA De Snoeck wordt tijdens deze Open Monumentendagen een fototentoonstelling gehouden ter herinnering aan Theo Schulz die op 22 mei 2023 is overleden. Theo Schulz, oprichter van ons fotoarchief, heeft in tientallen jaren prachtige foto’s gemaakt van Lith en omgeving.

Voor meer informatie: Noud Bongers, 06-1010839