Open Monumentendagen

Open Monumentendagen 2024

Op 14 en 15 september 2024 zijn de volgende Open Monumentendagen.
Het thema in 2024 is ‘Routes, Netwerken en Verbindingen’.

Tijdens deze Open Monumentendagen wordt op 14 september 2024 de vierde en laatste historische wandelgids van onze Heemkundekring in Teeffelen gepresenteerd:
‘Twee historische wandelroutes ‘Ontdek Oijen en Teeffelen’.
Op 14 september 2024 wordt het eerste exemplaar in Teeffelen uitgereikt aan Sidney van den Bergh, wethouder erfgoed gemeente Oss. Zowel op 14 september 2024 in Teeffelen als op 15 september in Oijen zijn er mogelijkheden om de kerken onder begeleiding van een gids te bezoeken. Ook zijn op 14 september in Teeffelen en op 15 september in Oijen de wandelroutes te koop voor 2,- euro bij de stand van het Toeristisch Informatiecentrum Lith (TIL).
Inwoners van Teeffelen kunnen op 14 september een gratis exemplaar van deze wandelgids in hun woonplaats ophalen bij de stand het TIL bij de kerk onder opgave van postcode en huisnummer. Hetzelfde geldt voor inwoners van Oijen, zij kunnen op 15 september een gratis exemplaar van deze wandelgids in hun woonplaats ophalen bij de stand het TIL bij de kerk onder opgave van postcode en huisnummer.
Op 14 september vertrekt de busexcursie ‘Ontdek Oijen en Teeffelen vanuit de bus’ om 13:30 uur bij de H. Benedictuskerk in Teeffelen. Uw chauffeur is: Jan Smits en uw gids is regio historicus – Henk Buijks.
Op 15 september vertrekt de busexcursie ‘Ontdek Oijen en Teeffelen vanuit de bus’ om 13:30 uur bij de Sint Servatiuskerk in Oijen. Uw chauffeur is: Jan Smits en uw gids is Henk Hoefnagel.
Reserveren voor beide busexcursies kan tot 6 september 2024. Tijdig reserveren via: secr.heemkunde.lith@outlook.com of secretariaat@heemkundekringlith.nl wordt aanbevolen. Vol = vol.
Graag bij verhindering tijdig afmelden, zodat iemand anders uw plaats kan innemen. Er is een mogelijkheid om een rollator onderin de bus te plaatsen. De bus heeft wel een
hoge instap/trap. Grotere hulpmiddelen meenemen zoals schootmobiels is helaas
niet mogelijk.
Deze busexcursies worden u aangeboden door Maaskant Reizen, Dorpsraad Lith en Heemkundekring Maasdorpen Lith.

In Lith kunt u op beide dagen van 11.00 t/m 16.00 uur een bezoek brengen aan de Fototentoonstelling ‘Ontdek Oijen en Teeffelen in Vogelvlucht’ in MFA De Snoeck. De Lithse Fanfare toont de film “100 jaar Lithse Fanfare’. Of u kunt een korte wandeling over de Lithse dorpspaden maken onder begeleiding van een gids. De molen Zeldenrust (pannenkoeken voor de kinderen) en Museumboot Schokker ’t Visje (vis roken) zijn te bezichtigen. De Sint Lambertus Kerk is beide dagen geopend, op zondag geeft Fanfare Nieuw Orkest om 13.30 en om 14.30 uur een concert in de kerk.
In Lithoijen zijn de H. Remigiuskerk en het Remigiusmuseum op de koorzolder (bereikbaar via een wenteltrap) geopend. Op 14 september 2024 van 11.00 t/m 16.00 uur en op 15 september van 11.00 t/m 13.00 uur (de tijden wijken af van de tijden die in onderstaande gids worden genoemd). Het Oude Raadhuis Lithoijen is beide dagen vanaf 11.00 uur geopend. Het Notenboomgaardje, nabij de stuw, is vrij toegankelijk.
Zie voor meer details onderstaande pagina’s uit de gids Open Monumenten Dag 2024.

Op 13 september 2024 is onze tentoonstellingsruimte ingericht in MFA De Snoeck in Lith. Onderstaande foto’s geven u vast een impressie van de hoeveelheid foto’s.

Wij roepen inwoners van onze Maasdorpen op om de, in hun bezit zijnde, stambomen van hun families met onze Heemkundekring te delen zodat die verwerkt kunnen worden in ons archief.