Over Heemkundekring Maasdorpen – Lith

Heemkunde is kennis hebben en vergaren van je eigen omgeving, de plek waar je woont, waar je thuis hoort. Bijvoorbeeld: wat was er vroeger op de plek waar nu jouw woning staat? Wie bestuurden het dorp? Wat zit of zat er in de grond waarover wij lopen? Wat voor mensen woonden hier vroeger en wat deden ze?

We onderzoeken, leggen vast en brengen verslag uit om de geschiedenis levend te houden van onze zeven dorpen, van de Maas die erlangs stroomt en van de polders die dit prachtige stukje Maaskant aan de andere kant begrenzen.

Een aantal betrokken personen kwam in 1976 bij elkaar en onze unieke vereniging Heemkundekring “Maasdorpen in de gemeente Lith” werd opgericht. Uniek omdat het werkgebied zou gaan bestaan uit de zeven woonkernen behorende tot de toenmalige gemeente Lith: ’t Wild, Maren-Kessel, met zijn beide oude woonkernen, Lith, Lithoijen, Oijen en Teeffelen. Waar de meeste heemkundekringen zich concentreren op een of twee dorpen, was er voor de leden van het eerste uur dus volop werk aan de winkel. En dat is tot op de dag van vandaag zo gebleven.